Als middelpunt van Nederland is Amersfoort een goede plek voor grote bedrijven die centraal willen liggen voor hun klanten. Maarten de Vos vestigt zich dan ook al sinds 1995 in Amersfoort. De Vos is algemeen directeur van Dynamo Retail Group. Als fietsgigant managen zij, vanaf Spaceshuttle 22 in Amersfoort, ruim achthonderd fietsenwinkels door heel Nederland, Duitsland en België.

In 1995 is BikeTotaal opgericht in Amersfoort. De grootste concurrent van BikeTotaal zat in Breda en was Biretco. In 2014 zijn zij gefuseerd en verder gegaan als Dynamo Retail Group. “Wij zagen het nut van samengaan in de schaalvoordelen die we daarmee konden bereiken. In een keer konden we achthonderd winkels vertegenwoordigen in centrale planning waardoor je een heleboel dingen veel efficiënter kan organiseren. Dat blijkt nu ook in de praktijk.” BikeTotaal had nog een lang lopend huurcontract in Amersfoort. De keuze was volgens de Vos dus makkelijk gemaakt om in Amersfoort te blijven.

Met ruim vijfhonderd fietsenwinkels in Nederland heeft Dynamo Retail Group een marktaandeel van ongeveer veertig procent. De achthonderd fietsenwinkels in totaal hebben niet allemaal de zelfde afspraken met het bedrijf. “We onderscheiden drie samenwerkingsvormen; inkoopleden, inkoopleden die een beetje verder willen gaan in de samenwerking en formule leden. De inkoopleden die wat meer uit de samenwerking met Dynamo Retail Group willen halen tekenen daar een distributieovereenkomst voor. Daarmee doen zij mee aan ons category management programma en doen wij de centrale planning van fietsen, onderdelen en accessoires voor hun. Voor de formule leden hebben wij twee franchise formules; BikeTotaal en Profile.”

Dynamo Retail Group benadert zelf ondernemers met wie zij samen willen werken. Ze zoeken naar ondernemers die passen in een ‘witte vlekken plan’, dat houd in dat ze in een gebied zitten waar zij nog geen winkels hebben. Ze richten zich op ondernemers die zelf al bewezen succesvol zijn. “Wij werken met ondernemers, dat betekent dat zij altijd een eigen verantwoordelijkheid met zich mee dragen om hun winkel succesvol te maken. Bij Dynamo Retail Group proberen we bij te dragen aan dat succes door gebruik te maken van onze schaal waardoor we dingen vaak efficiënter kunnen organiseren. Dit doen we bijvoorbeeld door marketing centraal te organiseren, maar ook de planning van veel verkochte producten die zij in de winkel moeten hebben doen wij. Voor de ondernemers is het een voordeel als wij dat voor ze doen. Het scheelt ze zelf natuurlijk werk, maar daarnaast bezitten wij over veel data waarmee we de inkopen heel zorgvuldig kunnen bepalen. Het is dus de verantwoordelijkheid van de ondernemer zelf, maar wij helpen ze een handje.”

De data waar de Dynamo Retail Group over beschikt bestaat uit verschillende delen. Door die data te verzamelen kunnen zij inschatten wat het koopgedrag is van de mensen uit de omgeving van hun fietsenwinkels. Met die gegevens kunnen zij op het hoofdkantoor bepalen wat zij denken dat veel verkocht gaat worden in bepaalde winkels. Daar worden de inkopen van de winkels dan weer op afgestemd. “Wij hebben een kassakoppeling met alle ondernemers die met ons de centrale distributie willen organiseren. Dat betekent dat wij elke nacht alle verkoopdata van hun ontvangen. Via een data bedrijf, Locatus, ontvangen wij data over wie waar zit en op hoeveel vierkante meter zij zitten. En dan bezitten wij ook nog over ‘big data’ zoals dat populair gezegd wordt. Deze big data bevatten informatie waardoor we weten welke producten, binnen een bepaald gebied, populair zullen zijn of niet. Daar baseren we mede een planning op, waarmee we in staat zijn om lokaal, op basis van de mensen die daar wonen het assortiment zo optimaal mogelijk af te stemmen. Al deze data combineren we ook met statistieken van het Centraal Bureau Statistiek (CBS). Hiervoor hebben we een speciaal programma. Via een centraal dashboard genaamd ‘QlikView’ wordt al deze data verzameld. Wij kunnen dit zo gemakkelijk bekijken en stemmen daar dan de inkopen van de winkels op af.”

Nederland mag dan wel een fietsland zijn, maar volgens de overheid mogen Nederlanders toch wat vaker de fiets pakken in plaats van de auto. Door een versimpeling van de fiscale fietsregeling wil de overheid het dan ook aantrekkelijker maken een fiets van de zaak te krijgen. “Dat is wel een algemene trend die we zien. Het gebeurt namelijk steeds meer dat de consument van bezit naar gebruik gaat. Net zoals ‘Swapfietsen’, waarbij je een bepaald bedrag per maand betaalt voor je fiets. Mensen zijn steeds meer geïnteresseerd in het huren van een fiets.”

Een onderzoek van de Rabobank stelt het volgende: “Elektrische fietsen zijn nog niet de grootste, maar er is wel sprake van een groei van een marktaandeel van 6% in 2007 naar 29% in 2016.” Ook bij Dynamo Retail Group zien ze de populariteit van elektrische fietsen. “De trends wisselen heel erg. We hebben ook een tijd gezien dat mensen minder fietsen gingen kopen, maar ook dat mensen ineens veel tweedehands fietsen kochten. De afgelopen tien jaar heeft de elektrische fiets wel een enorme vlucht genomen. Daarnaast is de elektrische fiets qua aankoopwaarde aanzienlijk hoger dan de gewone fiets. Inmiddels is de elektrische fiets voor de fietsen omzet meer dan zestig procent van de totale omzet. In de omzet is de markt zich dus goed aan het ontwikkelen denk ik, maar in het aantal transacties is het ongeveer stabiel.”