“Het is nog niet allemaal klaar, maar als je dit zo ziet kan je niet anders dan tevreden zijn,” aldus Koen Nolmans, General Manager van ToyChamp. Met de nieuwste locatie in Amersfoort heeft de winkelketen nu de grootste speelgoedwinkel van Nederland in handen. Nolmans legt uit over de toegevoegde waarde van zo een 2.200 m2 grote winkel in een tijdperk waar veelal digitaal gekocht wordt.

“We willen inspireren. Online is weliswaar een grote speler, ook voor ons, maar we blijven toch mensen. Het kijken naar een scherm, daar heeft een kind een stuk minder beleving aan dan als ze zien wat er in de winkel allemaal op ze af komt.” Als voorbeeld hiervan noemt Nolmans een speciale levensgrote brandweerwagen waar kinderen binnenkort in kunnen spelen.

“We doen dus wel meer dan dat we alleen van de artikelen alleen de doos laten zien.” Zo vertelt de manager trots over de Nerfkluis, de enige in zijn soort en grootste verkoopverzameling pijltjespistolen in de Benelux. “Daarnaast hebben we ook ons seizoensplein, wat je ziet bij binnenkomst. Daar komen elke paar maanden nieuwe seizoensgebonden artikelen te staan.”

Uiteraard is het najaar vanwege de feestdagen piekdrukte voor een speelgoedwinkel, maar ook daarin ziet Nolmans online geen bedreiging: “We merken dat de online verkoop eind november stagneert. Mensen zijn bang de slordige Sint te worden die in verband met levertijden door de drukte een of twee dagen te laat is. Ze hebben het nu nodig en dat is een groot voordeel: je loopt naar binnen, pakt het vast, rekent af en loopt er weer mee weg.”

Online verkoop is ook voor ToyChamp een steeds groter wordend deel van de omzet, maar er is goede hoop voor de nieuwe filialen. “Ik ben ervan overtuigt dat de grootste groei in omzet door toename aan fysieke winkels komt. We zijn relatief laat, pas in 2013, gestart met de webshop. Daarbij hebben we de opties om te bezorgen aan huis en afhalen in de winkel. Dat is een soort virtueel uithangbord wat mensen naar de winkels trekt.”

Opvallend is hoe ToyChamp profiteert van Google algoritmes. De keten haalt niet alleen mensen naar de webshop door naamsbekendheid uit het straatbeeld, maar door het brede aanbod: “Mensen zoeken naar een specifiek product waardoor, als we een beetje gunstig scoren in Google, ze bij ons terecht komen.”

Wereldwijd zijn er een aantal grote speelgoedketens, zoals het Amerikaanse Toys’R’Us die in het stof hebben moeten bijten, maar Nolmans verwacht niet dat ze dat voorbeeld gaan volgen. “Als je ondanks het dynamische digitale landschap bij de les blijft en doet waar je goed in bent, in ons geval fysieke verkoop, heb je goede kansen. Wij pamperen de mensen die graag shoppen een beetje met onze experience en zo kunnen we toch een meerwaarde bieden.”