Steeds vaker wordt er gesproken over jonge ondernemers. Mensen met ambitie die een eigen zaak voor ogen zien. Voor een baas willen ze niet werken, dus beginnen ze al jong als zelfstandige ondernemers. Marija Koopman is 25 en opende 3 maanden geleden haar eigen zaak aan de Koestraat in Amersfoort. ‘Brows and Bubbles’ is de eerste gespecialiseerde wenkbrauw salon in de stad.

Altijd al was Marija geïnteresseerd in gezichtsverzorging en het uiterlijk, maar al op jonge leeftijd moeten er keuzes gemaakt worden voor de toekomst. “Zoals veel jongeren dat doen keek ook ik naar een opleiding waar ik later geld mee kon verdienen, dus uiterlijke verzorging werd het niet.” Marija ging grafische vormgeving studeren, maar kwam er achter dat dat toch niet betekende dat ze de hele dag mocht tekenen. Een jonge vrouw twijfelend over haar toekomst beeld. Marija Koopman vertelt hoe ze haar wispelturigheid veranderde in een steevast plan voor een eigen bedrijf.

“De opleiding grafische vormgeving bleek minder kunst te zijn dan ik wilde en tijdens een opleiding als pedagogisch medewerker kwam ik erachter dat kinderen veel meer energie slurpen dan gedacht. Zonder afgeronde opleiding vertrok ik naar Amsterdam. Wat mij eigenlijk prima afging. Ik vond een aan in de detailhandel en ben daar zelfs opgeklommen tot manager. Omdat ik toch graag een opleiding wilde doen en uiterlijke verzorging mij altijd al heel erg interesseerde, ben ik een opleiding visagie gaan doen en gaan werken in een wenkbrauwen bar in Amersterdam. Alleen zoals iedereen weet zijn de huurprijzen in de hoofdstad echt skyhigh. De hoge huren dreven mij de stad uit en ik vertrok naar Amersfoort. De baan vond ik leuk, dus bleef ik maar op en neer rijden. Dat was helaas niet te doen. Het vele reizen brak mij echt op, dus ging ik in Amersfoort met iemand samenwerken met de intentie om samen heel Amersfoort te veroveren. Helaas liep die samenwerking niet helemaal zoals ik dat in mijn hoofd had en moest ik noodgedwongen iets anders zoeken. Mijn rekeningen en huur liepen natuurlijk gewoon door op dat moment. Op dat moment dacht ik echt bij mezelf: ‘wat ga ik nou in godsnaam doen?’. Het was toen eigenlijk mijn familie die zei: ‘nee joh, jij moet gewoon voor jezelf gaan beginnen’. Dat was het zetje in de juiste richting geweest en binnen twee weken ontstond toen Brows and Bubbles. In eerste instantie moest ik natuurlijk een bedrijfsplan gaan maken, want ik had echt totaal geen idee nog op dat moment. Bij mij in de familie heeft iedereen zijn talent een beetje, echt van alles wat. We hebben toen al die krachten gebundeld om dit te creëren.”

“Als je een bedrijf begint moet je wel een zakcentje hebben. Zeker als je een concept start wat bij nog niet zoveel mensen bekent is. Alleen ik was 24 toen ik dit bedrijf opzette, dus ik had wel wat geld, maar niet genoeg om zomaar even een zaak te beginnen. Het starten van een crowdfunding was een optie geweest, maar voor mij niet handig wegens het tempo waarop het moest gebeuren. Na eindeloze gesprekken met banken, die mij gek aankeken als ik het woord ‘wenkbrauwbar’ in de mond nam, kwam ik via via bij iemand terecht. Zij werkte bij een bank en zag wel iets in mijn idee. Vanaf dat moment kon ik echt beginnen.”

“Dat ondernemende heeft er al van kinds af aan bij mij ingezeten. Vroeger organiseerde ik al modeshows en musicals. Dat organiseren vond ik altijd heerlijk om te doen. Daarbij ben ik iemand die zich snel verveelt. Altijd ben ik opzoek naar meer en uitdaging. Ik moet wel genoeg getriggerd blijven om het boeiend te blijven vinden. Als onderneemster doe je zoveel verschillende aspecten. Dat houd het voor mij wel heel erg leuk.”

“Mijn advies aan mensen die ook iets in deze richting willen gaan doen is oefenen, gewoon oefenen. Wat ik vaker heb gezien in mijn carrière als wenkbrauwspecialist en zeker toen ik trainster was, was dat mensen één keer een cursusje deden en zichzelf gelijk wenkbrauwspecialist vonden. Dat is gewoon niet zo. Ik zal ook eerlijk zeggen dat toen ik net begon was ik lang niet zo goed als ik nu ben. Het is dus net als autorijden: hoe vaker je het doet hoe beter je erin wordt. Mijn grootste tip is ook echt om hier de tijd voor te nemen. Maak fouten en leer daar van. Geef jezelf dus de tijd om verder te ontwikkelen en houd het leuk voor jezelf. Dan denk ik dat je het heel ver kan schoppen.”

“Amersfoort is wat marketing heel anders dan Amsterdam. In Amsterdam stikt het van de wenkbrauwenbars. Mannen laten hun wilde woeste wenkbrauwen netjes bijwerken en vrouwen verven ze. Deze trend in Amsterdam was alleen nog niet zo bekend in Amersfoort. Het was een totaal nieuw concept voor het kleine stadje. Dat is een risico wat je neemt, want je weet niet zeker of de trend overslaat. Toch kan het ook een voordeel hebben: in Amsterdam zitten al honderden wenkbrauwenbars en heeft iedereen al zijn vaste klanten. Als je daar nu een wenkbrauwenbar opent moet je veel meer moeite doen om die klanten ook naar jou te laten komen. In Amersfoort waren mensen nieuwsgierig en omdat ik de eerste was in hun stad waren er voor geïnteresseerde niet veel opties. Wat mij vooral verder heeft geholpen is mond-tot-mond reclame. Mijn tante vertelde over Brows and Bubbles op de voetbalclub en er kwamen vrouwen die van hun buurvrouw hadden gehoord over het concept.”

“Brows and Bubbles is eigenlijk begonnen met als idee dat mensen hun wenkbrauwen konden laten doen onder het genot van een glaasje bubbels. Hier was alleen helemaal een vergunning voor nodig, maar ik had dit al zo in mijn hoofd met deze naam. Toen zocht ik naar iets anders met bubbels en kwam ik bij een vrouw die zelf zeepjes maakte. Het gaat hier dus wel echt om de ‘Brows’, maar voor er bij verkoop ik ook nog handgemaakte zeepjes waar ik zelf zo dol op ben.”

“De wenkbrauwen staan hier echt centraal. Voor mij is het belangrijk dat klanten hier tevreden weggaan, maar ook dat ik zelf trots kan zijn op mijn werk. Vaak komen klanten binnen met een vertekent beeld. Als hun buurvrouw hier dan is geweest komen ze met een foto van de buurvrouw: ‘kijk dit wil ik ook’ zeggen ze dan. Zo werkt het alleen niet, want je hebt zelf gewoon hele andere wenkbrauwen. De structuur, de vorm en de kleur zijn echt bij iedereen verschillend. Dat zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. Eerst luister ik altijd naar de wens van iemand die binnenkomt. Daarna vertel ik wat realistisch is en wat ik denk dat het mooiste gaat worden. Klanten krijgen dus altijd eerst een persoonlijk advies.”

“De meest voorkomende verf is gewone verf en henna verf. Henna verf is de afgelopen jaren erg hip geworden. Het verschil tussen de twee is dat gewone verf echt is bedoelt voor alleen de haartjes en henna verf kleurt huid en haar. Mensen die het gewoon makkelijk vinden om geen make-up meer op te hoeven doen kiezen vaak voor de henna verf. Wie een wat natuurlijker effect wil kiest dan voor de gewone verf in een niet al te harde kleur.”

“Als de jongere ik nu naar mij zou kijken waar ik nu ben? Dan zou die heel erg trots zijn en dat ben ik nu ook.”