Fabriek aan de Eem is een creatieve broedplaats, een gebouw waar bedrijven zich verzamelen en samenwerkingen aangaan. Al deze bedrijven zijn gefocust op de creatieve sector, dit wil zeggen dat de bedrijven producten en diensten maken die iets doen op het gebied van creativiteit zoals, beeldhouwen, meubelmaken en fotografie. De broers Rob en Mark Schevers zijn de initiatiefnemers van deze 'fabriek'. Ze zijn zelf al zes jaar actief in de creatieve sector, dit is voor hun een heel breed begrip. Mark is kunstenaar en Rob is meubelmaker. Ze doen zoals dat heet aan 'Creatieve probleem oplossing', ze pakken problemen aan op een creatieve manier, een manier die andere niet zo snel zouden verzinnen. De fabriek wordt een verzamelplaats waar creatievelingen samenwerken en van elkaar leren.

Het gebouw is opgedeeld in twee gedeeltes. Beneden is de werkplaats en daar vindt ook het maakproces van de creatieve objecten die de huurders maken plaats. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan beeldhouwers, meubelmakers en zelfs iemand met een weefgetouw. Boven zijn kantoren waar bedrijven of personen komen om hun creatieve producten via een computer te realiseren. “Wij proberen het creatieve proces stimuleren. Je komt hier andere personen en bedrijven uit dezelfde sector tegen en kunt samenwerkingsverbanden met hen aangaan. ” Vertelt Rob Schevers. Als een huurder bijvoorbeeld een gaaf nieuw product in de werkplaats heeft gemaakt en voor op zijn website foto’s nodig heeft van dit product. Dan kan dit bedrijf bij Fabriek aan de Eem dus op de bovenverdieping vragen of een fotograaf, die tegelijkertijd ook medehuurder is, deze opdracht wil doen. “We willen dus vooral dat huurders van elkaar leren en elkaar inspireren”, zegt Rob Schevers.

De enige voorwaarde die er aan potentiële huurders wordt gesteld, is dat hun bedrijf zich in de creatieve sector bevindt, dit omdat ze anders niet kunnen meedoen aan het samenwerkingsproces. Als de huurder een bedrijf heeft wat totaal niks te maken heeft met de creatieve sector, dan kunnen de bedrijven die dat wel zijn niks met hun bijdrage. Als bedrijven op zoek zijn naar een ruimte om te huren in de fabriek, moeten ze kunnen aantonen wat ze precies doen door bijvoorbeeld hun website of fysieke product te laten zien tijdens het intakegesprek. “We willen niet teveel van hetzelfde, dus we letten er tijdens het gesprek wel op dat het echt iets unieks is en iets anders dan de andere huurders die er al zitten.” Aldus Schevers.

De fabriek zit momenteel nog in de opstartfase. “De ruimte is op dit moment voor zeventig procent verhuurt, er zijn dus nog een aantal plekken vrij. Alles wordt op dit moment nog opgebouwd en we zijn momenteel nog hard aan de indeling van de werkplaats aan het werken. Deze plekken zullen door de huurders zelf uiteindelijk worden ingericht en aangepast naar hun eigen behoefte.” Vertelt Schevers. De bouw wordt nauwlettend gevolgd, bijna wekelijks wordt er op de Facebookpagina van de fabriek een update over de voortgang gegeven.

Bij de vraag of er soortgelijke bedrijven elders in het land te vinden zijn, antwoordt Schevers “In principe heeft iedere grote stad wel een creatieve werkplaats. Wij willen graag net zulke bekendheid creëren als sommige van die werkplaatsen hebben. Daar hebben zowel wij als onze huurders iets aan. Als mensen namelijk weten wat voor een producten hier gemaakt en goed verkocht worden,  dan zullen onze huurders tevreden en dan krijgen wij weer potentiële nieuwe huurders. Zo kunnen we met z’n alle heel ver komen”.

Creatievelingen uit heel Nederland kunnen dus terecht bij Fabriek aan de Eem. Als een bedrijf uit Utrecht het idee van de fabriek ziet zitten en een plekje wil, dan zullen zij net zoveel kans hebben als een bedrijf of persoon uit een andere stad of zelfs provincie. “Wij geloven dat als je juist heel veel verschillende mensen uit verschillende delen van het land bij elkaar zet, er dan een inspiratiestroom ontstaat. Dit helpt alle huurders weer een stapje verder in het creatieve proces”, aldus Schevers.

 

 

Eindredacteur: Alyssa Mittelmeijer