Een klein gebouw midden in het centrum, het Theater Film Café De Lieve Vrouw. De naam zegt het al: het is een theater, een café en ook een plaats voor het vertonen van diverse films. Saskia Tuijp, Hoofd Publiciteit en Marketing, vertelt wat hen nou zo anders maakt dan andere theaters en bioscopen en vertelt hoe zij hun aanbod verspreiden.

“Wij zijn een theater- en filmhuis. Wij hebben drie filmzalen en een theaterzaal. De theaterzaal kan ook nog gebruikt worden als vierde filmzaal op het moment dat er geen theater is. Het is een ‘vlakke vloer theater’. Dat houdt in dat het podium niet is verhoogd. Wij hebben daarom ook een heel ander aanbod dan wat je bijvoorbeeld in een schouwburg zou vinden. Zo vullen wij elkaar eigenlijk aan. Wat daar speelt, speelt niet bij ons en andersom. Zo zijn wij ook geen concurrentie voor elkaar. Dit heeft ook een effect op ons aanbod. De stukken die wij op laten voeren zijn vaak persoonlijker, gericht op een kleiner publiek en dus ‘dichter op de huid’. En zo zou je ook kunnen kijken naar het filmaanbod. Wij focussen ons niet op de grote bloodbusters en veel actie, maar juist meer op films met een sterk en goed verhaal, met een diepere inhoud. Dat wil niet zeggen dat wij geen films aanbieden die ook in Pathé of grote bioscopen draaien, maar deze films worden minder vaak gedraaid dan de kleinere.

Onze hoofddoelgroep is veertigplussers. Tijdens festivals hebben wij natuurlijk veel jeugd en ook kinderen over de vloer. Maar het algemene aanbod is gericht op de hoofddoelgroep.  En die doelgroep vindt het heel prettig dat er geen popcorn in de zaal aanwezig is en dat er geen commerciële reclames voorbij komen. De filmbeleving staat voorop. Ons doel is niet een volle zaal, nee als wij het een sterk verhaal vinden en willen dat dit verhaal gedeeld wordt, dan draait hij bij ons. Veel actualiteiten komen daar ook bij kijken, zoals de vluchtelingen of de homoseksualiteit.

Het grootste aanbod van onze films boeken of kopen wij bij filmdistributeurs. Dit zijn zowel Nederlandse als Europese films, maar ook films buiten Europa, zoals Argentijnse films. En de theaterstukken kopen wij bij een theatergezelschap.

De bezoekers krijgen ons aanbod op verschillende manieren te zien. Mensen die een Lieve Vrouw Pas hebben, krijgen thuis foldertjes en boekjes opgestuurd en daarnaast ontvangen zij verschillende kortingen. Maar wij willen ook het jongere publiek trekken en bieden daarom soms ook nachtfeesten aan en verschillende festivals. Maar het hoofdcommunicatiemiddel voor ons is en blijft drukwerken en offline communicatiemiddelen. Omdat wij merken dat onze doelgroep daar daadwerkelijk behoefte aan heeft.

Naast het drukwerk hebben we een website en wij merken wel dat die steeds vaker wordt gebruikt. Maar wij gebruiken drukwerk het meest. Zo hebben wij voor het filmaanbod bijvoorbeeld een maandflyer. En omdat wij veel samenwerken met verschillende grote partijen, zoals Amnesty International, kunnen wij ook verschillende programma’s aanbieden. Zoals een Gay And Lesbian filmprogramma. Daarnaast is het ook mogelijk dat mensen naar ons toe komen van ‘Goh, ik heb een film gemaakt in of over Amersfoort. Lijkt het jullie wat?’ En dan kijken wij of het goed past of niet.

De ‘emailnieuwsbrief’ wordt iedere maandag verzonden en daar staan dan ook alle premières van die week in. Uiteindelijk zullen wij de online communicatie wel gaan verbreden. Maar wij hebben maar een redelijk klein team, dus voor iedere extra handeling zouden wij dan nog een apart team moeten hebben en dat is op dit moment nog niet nodig. Maar bijvoorbeeld sociale media willen wij nu ook steeds meer gaan gebruiken en daar is dan wel meer hulp bij nodig. Echter gebruiken wij de sociale media niet als commercieel middel, maar als een kijkje achter de schermen bij ons. Zo betrekken wij onze kijkers en lezers meer.

Het belangrijkste reclamemiddel voor ons is mond-tot-mondreclame. Omdat onze films op korte termijn aangekondigd worden en er meestal maar een klein publiek naar de premières komt, worden de films pas populair als de buurtbewoners er met elkaar over praten. Daarna zien wij ons aantal bezoekers, in tegenstelling tot grote bioscopen en theaterzalen waar dat juist andersom is, stijgen.

Wij willen graag betrokken zijn bij maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook dat mensen de deur uitlopen en denken: ‘oh wow, ik kijk wel met andere ogen naar deze kwestie of gebeurtenis.’ Dat is één van onze hoofddoelen. Vermaak en inhoud kunnen hier hand in hand gaan, dat maakt ons denk ik anders dan de meeste commerciële partijen.”