Merel Poppeliers (16) deed afgelopen zomer mee aan ZomerOndernemer in Amersfoort. Nu, nog geen jaar later is ze net klaar met haar havo eindexamens en heeft zij een goedlopende ontbijtservice, Vroege Vogel in haar woonplaats Baarn. Iedere zaterdagochtend bezorgt zij op de fiets met een glimlach de ontbijtjes bij haar klanten.

Het oprichten van een eigen bedrijfje zat er al vroeg in bij Merel: “Op de basisschool moesten we in groepjes een bedrijfje oprichten. Ik verkocht met mijn groepje chocolade muffinmixen. We hadden een bedrijfsnaam: chocsie  en we moesten een plan maken. Iedereen had een rol, een persoon moest de administratie doen en een ander moest de marketing doen. Op het einde hebben we de mixen verkocht op een markt. Ik vond dit zo leuk, hier is mijn enthousiasme voor het ondernemen ook ontstaan, uiteindelijk is daar Vroege Vogel uitgekomen.”

Merel zat in havo 4 toen zij ZomerOndernemer in Amersfoort ontdekte: “Ik was nog steeds zo enthousiast over het muffinmixbedrijf van de basisschool. Ik zag dit als een vervolg hiervan.”

ZomerOndernemer biedt jongeren tussen de 15 en 22 jaar de kans om tijdens de zomervakantie een eigen bedrijf op te richten. Hierbij krijgen zij onder andere een startkapitaal en begeleiding van coaches.

Toen ze zich had aangemeld moest Merel nog wel even een keer achter haar oren krabben. “Ik bedacht me na de aanmelding pas dat dit mijn hele zomervakantie in beslag zou nemen. Ik had verwacht dat het heel pittig zou zijn en dat ik bij lekker weer de hele dag binnen zou moeten zitten. Maar eigenlijk was dat helemaal niet erg. Ik vond het zo leuk om mijn nieuwe bedrijfje op te starten, dat ik het prima vond om binnen te zitten.”

Bij ZomerOndernemer heeft Merel enorm veel geleerd om haar eigen bedrijf op te kunnen starten. “Je moet gewoon beginnen. Veel mensen blijven hangen in een bedrijfsplan. En ja, als je gewoon begint, gaat er wel eens wat mis, maar daar leer je juist heel veel van.” ZomerOndernemer heeft haar veel meer gebracht dan alleen Vroege Vogel. “Je krijgt een businessbuddy, die van mij woonde toevallig in mijn woonplaats. Als ik een nieuw idee hebt voor mijn bedrijf, kan zij helpen. Soms ga je ook alleen even naar je businessbuddy toe voor wat bevestiging of gezelligheid. Het is echt heel handig. Je leert verder ook jongeren kennen die het leuk vinden om een bedrijfje te starten. We zitten nog steeds met z’n allen in een WhatsApp groep. We geven elkaar ideeën en bieden elkaar hulp als iemand het moeilijk heeft met zijn bedrijf. Maar als er iets goeds gebeurt met iemand zijn bedrijf, delen we dat ook. Daar komen dan ook positieve reacties en feedback op. Ik vind dat echt super leuk.”

De eerste keer dat Merel de ontbijtjes af ging leveren was op haar zestiende verjaardag. “Het viel toevallig net op een zaterdag. Ik moest best vroeg op, ik had zestien ontbijtjes die ik op mijn fiets af moest leveren. Dat was heel veel.”  De eerste keer dat Merel een ontbijtje afleverde bij een klant vond zij heel spannend. “Je weet niet zo goed wat je moet verwachten, je hebt alles wel op papier uitgewerkt en dan moet je opeens gaan kijken of het wel werkt. Maar het werd heel leuk ontvangen, toen wist ik ook dat dit was waar ik mee door wilde gaan.”

Merel heeft met haar Vroege Vogel drie soorten ontbijtjes die de klant kan bestellen. “Die ontbijtjes kom ik op zaterdagochtend op mijn fiets bezorgen. Ik heb verschillende ontbijtjes, een luxer ontbijt en een wat minder luxe ontbijt. De luxere ontbijtjes zijn meestal voor feestjes. “Als ik deze ontbijtjes verkoop, dan heb ik zo’n vijf a zes klanten op een zaterdagochtend, maar soms heb ik ook acties, dan kunnen de klanten wel oplopen tot een stuk of 30 per ochtend”, zegt Merel.

Een van die acties was een actie met Valentijnsdag. “De mensen konden een Valentijnsontbijtje bestellen. Ze kregen onder andere een broodje in de vorm van een hart, een kaarsje en een ballon in de vorm van een hart.”

Merel maakt de ontbijtjes zelf op zaterdagochtend en levert deze ook zelf bij haar klanten af. Het vroege opstaan op de zaterdagochtend is het volgens Merel helemaal waard. “Je komt bij allemaal verschillende mensen over de vloer en het is altijd bijzonder. Mensen krijgen niet iedere dag hun ontbijtje thuis bezorgt. Soms kom je bij een klein kind dat jarig is en soms kom je juist bij oudere mensen die zoveel jaar getrouwd zijn. Om deel uit te maken van die gebeurtenissen is super leuk. Als je met een glimlach van de klant weer weg kan, maakt dat jezelf ook weer helemaal blij.”

 

 

Eindredactie: Nikita Neuteboom