De bus uit, de Kwekersweg op en richting de Hooglandseweg de wijk Jeruzalem in. Op het eerste gezicht lijkt er geen parkeerprobleem te zijn. Op sommige plekken zijn zelfs geen auto’s te bekennen. Maar wat blijkt, dat is nu net het probleem. Margreeth Brouwer(59) en Joke Tarhan(55) geven een rondleiding door de wijk en laten zien wat de problemen zijn.

Op de Koppelweg begint Brouwer met de uitleg. “Hier op de Koppelweg is het gratis parkeren en bewoners van het Gildekwartier, die een parkeervergunning kunnen aanvragen, parkeren hier. Ook winkelklanten en werknemers van de winkels op het Eemplein parkeren hier, omdat het maar vijf minuten lopen is. Daardoor wordt de straat hier te vol. Ik zie weleens mensen die gaan winkelen in de nieuwe stad. Zij parkeren de auto, gratis, hier in de buurt en vervolgens komen ze terug met een hartstikke grote tv in hun handen van de Media Markt en gaan weer weg. Ze zadelen ons dan met een parkeerprobleem op, terwijl er onder de Media Markt een parkeerplek is. Daarnaast komt het weleens voor dat er gevaarlijke situaties gebeuren, omdat mensen hier niet bekend zijn. De mensen die hier niet bekend zijn die weten niet dat er in het midden van de Koppelweg een blokkade staat waar je niet door kunt. Wanneer ze dat zien dan gaan ze achteruit weer terug. Daarnaast rijden ze hier gerust zeventig terwijl het een dertigzone is. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. We zouden het al heel prettig vinden als ze van de straat een éénrichtingsweg maken.”

Achter de blokkade loopt het andere deel van de Koppelweg. “Hier staan nog wat containers van de renovatie, maar die zullen weg zijn wanneer ze klaar zijn. Hier is ook een bocht en als het druk is staat de bocht vol met auto’s, terwijl dat hartstikke gevaarlijk is.”, zegt Brouwer. “op donderdagavond en op vrijdagavond staan de meeste auto’s. Op donderdag is het koopavond in de binnenstad en op vrijdagavond op het Eemplein. Daarnaast is vrijdagavond het begin van het weekend. Dan willen mensen naar de film.” Op de kruising van de Koppelweg, De Schutspatroon en De Meesterproef vertelt Tarhan over haar woning. “Als ik aan kom rijden op de Koppelweg, waar ik woon, dan zou ik mijn auto ook op De Meesterproef kunnen zetten, want mijn achtertuin grenst aan de parkeerplekken daar. Maar dat mag niet. Omdat mijn voordeur aan de Koppelweg is en niet bij het Gildekwartier hoort, kan ik geen vergunningparkeren aanvragen.”

Doorlopend naar De Schutterspatroon staan er allemaal nieuwbouwwoningen. Hier en daar staat er een auto geparkeerd, maar het is wel erg leeg. Een deel van de huizen heeft ondergrondse parkeergarages, waardoor van deze auto’s geen overlast is. Maar ze vervolgen de weg naar De Vendelier, waar een heel groot parkeerterrein is. Rond de tien auto’s na is het parkeerterrein helemaal leeg, terwijl er rond de veertig parkeerplekken zijn. “ Tussen 09:00 uur en 20:30 is het vergunningparkeren en daarna is het vrij,” vertelt Brouwer, “dus na negenen staan er altijd meer auto’s dan voor die tijd.”

Na het gesprek met Brouwer en Tarhan is het duidelijk dat de parkeeroverlast erg hoog zit bij de bewoners. De vele auto’s leidt tot frustraties en boosheid. “Er zijn in de wijk auto’s beschadigd. Autobanden zijn lek gestoken en er zijn krassen achter gelaten. Dat is verschrikkelijk! Dit soort taferelen hebben we voor het vergunningparkeren nooit gehad. Ik woon hier al mijn hele leven en we hebben dit nog nooit meegemaakt. ”, zegt Brouwer. “We zijn bang dat er uiteindelijk overal in de wijk een parkeervergunning nodig is en dat wij niet de enige wijk zullen zijn die dat gaan meemaken.”

 

Eindredactie: Arda Kaya