Tussen de drukpersen, op een fietsboot of in een oud station: pop-up restaurant 033 organiseert een paar keer per jaar diners op geheime en verrassende locaties in Amersfoort en omgeving.

Initiatiefnemer Theo Slotboom, tevens eigenaar van restaurant Bergpaviljoen, wilde het uit eten gaan op een totaal andere manier organiseren. “In het restaurant zit je toch vast aan een bepaald stramien. Bij pop-up 033 kunnen we ons verkleden en dan is het nog goed. Bij wijze van spreken, natuurlijk. Daarnaast is het voor de koks heel leuk, omdat ze er creatief van worden. Ze moeten er toch over nadenken hoe ze iets gaan presenteren.”

Toen dit pop-up concept in Nederland nog niet bekend was, maakte Theo dit in het buitenland al mee. “Ik was regelmatig in steden als New York, Berlijn en Londen en merkte dat er al veel van dit soort eetgelegenheden te vinden waren.”

Maar Theo legt uit dat het niet makkelijk is om zo’n concept te starten. “Het is wel een ingewikkeld ding om voor elkaar te krijgen. Je hebt namelijk veel contacten nodig om in panden terecht te kunnen. Vanuit ons eigen bedrijf hebben we al veel contacten en vanuit daar kijken we altijd verder.”

Hoe gaat het in z’n werk? Bij het bestellen van de tickets vult de gast zijn telefoonnummer en dieetwensen in. Op de dag van het etentje ontvangen ze een paar uur van tevoren een sms met een adres. Ze weten dan wel waar ze naartoe moeten, maar wat ze te wachten staat is nog een grote verrassing. Zo kwamen bij eerdere edities gasten terecht in een sanatorium, een kunsthal en in een koeienstal van een boerderij. Vaak geven ze ook nog een tip voor welke kleren het beste aan kunt doen. Theo vertelt dat dit soms erg van pas komt: “We hebben ook weleens op een boot gezeten, en dan is het handig dat je daarvoor de juiste kleren aan hebt.”

De locatie probeert het pop-up restaurant iedere keer zo goed mogelijk uit te lichten. Twee maanden geleden waren ze bij een bouwbedrijf en hebben toen ingezoomd op het thema door beitels en gereedschapskistjes te gebruiken. Theo vertelt dat ze voor de avond niet alleen attributen gebruiken; ook letten ze op de manier waarop het eten wordt gepresenteerd. “Toen we een drukkerij als locatie hadden serveerden we het eten op een boek. Dit vonden de gasten erg bijzonder; zo bijzonder dat ze het boek zelfs mee wilden nemen naar huis.”

De initiatiefnemer benadrukt dat het een hele andere sfeer heeft dan een ‘gewoon’ restaurant.  Het idee is dat de gasten aanschuiven aan een lange tafel.  “Je wilt dat de mensen samen eten en dat maakt het uiteindelijk mooi. Zo is er een vaste kern met bekende gezichten, maar er komen elke keer weer nieuwe mensen bij.  Iedereen schuift gemakkelijk aan.  Voor wie dus naast lekker eten ook mensen wil ontmoeten, is het ideaal.”

Het is bovendien meer dan een avondje uit eten. De manier waarop je er instapt, vindt Theo het belangrijkste: “er zijn veel mensen die hier naartoe komen die wat ‘avontuurlijker’ zijn. Ze willen niet alleen uit eten gaan, maar ook echt een speciale avond hebben. Zo zijn ze bijvoorbeeld een keer bij een bioscoop gaan eten en toen mochten de mensen zelfs achter de schermen kijken. ”

Het verrassingseffect is volgens Theo dé succesfactor van het restaurant: “Het is altijd een beetje spannend, je weet namelijk nooit precies waar je terecht zult komen. De locaties zijn ook uniek want je komt er waarschijnlijk nooit meer: in principe gaan we maar een keer naar dezelfde plek toe. Het is echt een ‘one-timer’.”