Op een redelijk frisse maandagavond, verzamelen zeven mannen, dertien vrouwen en een dirigent zich in Magelheanstraat bij de Christerlijk Gereformeerde kerk De schaapskooi. De repetitie voor het concert over het leven van Maarten Luther, de oprichter van het protestantisme staat op het punt te beginnen.

De stoelen hebben kleine rekjes waar mensen tijdens de dienst de bijbel op kunnen leggen. In de zaal is ook aan de kleine mens gedacht, in sommige rijen staan namelijk voetenbankjes. Op de rechter muur hangt een grote afbeelding van Jezus die is opgemaakt uit allemaal kleine foto’s van verschillende mensen. De protestantse invloeden zijn duidelijk te merken door de sobere versiering bijvoorbeeld het dunne houten kruis op de achtermuur.

De eerste geharmoniseerde klanken vullen de zaal, het koor zit in de volgorde van de toonhoogte van hun stem, sopraan, tenoor en bas. Bijna alle koorleden dragen een bril zodat ze de moeilijke tekst van ‘Es ist nun aus’ van Johann Christoph Bach beter kunnen lezen.  De akoestiek werkt in deze situatie in het voordeel van de muziek omdat de vorm van de kerk het geluid terugkaatst naar de zaal en het publiek omringt met geluid. Dit wil Anthony Scheffer, de dirigent, ook tijdens het concert bereiken. Het koor zal op 1 april door een renaissence band worden vergezeld. Het concert heet Reformatio en staat natuurlijk in het teken van vijfhonderd jaar reformatie.

De dirigent gebruikt geen symbolisch maatstokje, maar gewoon zijn vingers. Op de tafel achter hem staan verschillende kerkelijke objecten zoals een gouden kelk, schalen van verschillende grote, een grote bijbel en een kleinere versie van ditzelfde religieuze boek.

Scheffer wil een nieuw nummer oefenen met het koor, hij loopt naar de piano en drukt op een paar toetsen om de toon aan te geven. Hij vertelt waarom de nummers allemaal in een andere taal zijn: ”De gekozen muziek is niet per se van invloed geweest op het leven van Luther, ze dienen meer als rode draad voor de tijd en plaats waar Luther toen leefde. Hij begon als Chirstelijke monnik in het klooster, waarna hij naar Duitsland ging. Vandaar dat het concert begint met Gregoriaanse liederen en daarna gaat het over in de Duitse liedjes die we net geoefend hebben.” De nummers zullen dus in het Latijn (Gregoriaans), Duits, Engels, Frans en Italiaans zijn. ”We gebruiken liederen van mensen die in de tijd van Luther belangrijk waren in de muziek, daar horen de nummers die Luther zelf geschreven heeft zeker ook bij”, aldus Scheffer.

Het koor en de koorleden zijn van huis uit protestants, terwijl de dirigent een katholieke achtergrond heeft. ”Het verschil in geloof geeft soms wel eens wat spanning tussen de dirigent en het koor, maar inmiddels zijn we het eens en stoort het ons niet meer”, zei een van de koorleden.