Vooraan bij het podium buiten staat een select groepje mensen actief mee te dansen met de zomerse klanken van ZitaKula. De funky afrobreat, aangekleed met schallende blazers, past perfect bij het ongebruikelijk warme weer deze 21 april. Even verder op het plein aan de Havik staat een gezelschap trots met vers aangeschaft vinyl in de hand. Het lijkt erop dat Record Store Day 2018 een succes is.

Eigenaar van Velvet Music Amersfoort Martijn Drenth geeft aan zeer tevreden te zijn over de sfeer en de verkoop. Hij geeft toe dat het wel lastig is om in te schatten hoeveel platen hij moet bestellen: “Je hebt soms platen waarvan je denkt ‘oh, daar hadden we wel vijf of tien meer van kunnen bestellen”. Vooral oudere artiesten zijn in trek. Zo werd bij Velvet de populariteit van Johnny Cash overschat en is ABBA door het personeel over het hoofd gezien. Martijn legt uit: “Bij artiesten zoals David Bowie of Pink Floyd krijg je een stuk of twaalf mensen die ernaar vragen terwijl je maar vier platen hebt liggen. Ergens is dat wel leuk, omdat het als limited edition wordt verkocht en het dat dus ook echt is”.

Martijns collega Kees van den Hoogen ontkent dat de populariteit van artiesten die al een aantal decennia meegaan aan de nostalgiewaarde van vinyl ligt: “Voor sommige mensen is dat natuurlijk wel het geval, maar oudere klanten vinden de speciale releases vaak te duur en er zijn heel veel jongere mensen die nu een lp kopen en voor wie die over dertig jaar pas nostalgie wordt.”

 

De eerste ideeën van Record Store Day stammen uit de Verenigde Staten van 2007, waarna Nederlandse muziekboeren drie jaar later deze internationale gebeurtenis mee begonnen te vieren. Deze ervaring is ook bij Velvet Amersfoort te merken. Kees geeft trots toe: “Ieder jaar is toch weer anders, maar in de basis is dit het makkelijkste jaar geweest in voorbereiding. Het verliep gewoon soepel en we weten inmiddels wel wat we moeten doen”. Beide heren zijn vrij nuchter over het succes van Record Store Day. Martijn: “Of er sprake is van een stijgende lijn weet ik niet zeker, maar we krijgen er in ieder geval het hele jaar lang leuke reacties op”.

Toch is er een struikelblok. Binnen is het tussen de muzikanten en de bezoekers onmogelijk om door de bakken vinyl te neuzen. Martijn ziet dit echter niet als een probleem: “Over de hele dag hebben mensen gewoon een plaatje meegenomen en dat is toch de bedoeling. Het zet misschien een stop op de verkoop, maar dat heeft alleen invloed op de mensen die echt niet kunnen wachten om een lp af te rekenen. Daar staat bovendien tegenover dat er zo veel meer mensen zijn die je zo van een bandje kan laten genieten.”

Een voorbeeld hiervan is de show van Wende Snijders. Haar combinatie van kleinkunst, poëzie en genadeloos harde bassen weet de bezoekers tot tranen te roeren. “Dat maakte meer los dan ik dacht,” laat Martijn verrast weten. Bij de signeersessie neemt Wende voor iedereen de tijd en voorziet ze de net gekochte plaat de duidelijk geëmotioneerde  fans van een handtekening.

Hiermee lijken niet de verkoopcijfers, maar de gezelligheid en emotie de belangrijkste factor van Record Store Day. Mensen laten zich verrassen, nemen een plaat mee en genieten van de sfeer. Kees sluit af: “We staan hier uiteindelijk belangeloos, als een samenspel van de handel en de artiesten. Het is vooral ontspannen”.