Midden op het Hof in Amersfoort, staat model Emil al klaar voor de fotoshoot. “Moet ik mijn broek nu al uit doen?”, vraagt hij nieuwsgierig. De terrassen zitten niet volledig vol, maar er wordt wel degelijk aandachtig naar hem gekeken. Dan is het moment daar: het decor is af, Emil staat in zijn onderbroek en de fotograaf kan beginnen.

Kledingwinkel Roots is een half jaar geleden begonnen om Amersfoorters op de foto te krijgen voor de rubriek #Iedereen is model.
Het concept is simpel. Als er klanten binnen komen van wie eigenaresse Anne van Lunen denkt: dit is nou echt een typische Rootsklant, vraagt ze hen of ze op de foto willen. Dan worden ze aangekleed in Roots-outfits en worden de klanten gefotografeerd op diverse plekken in Amersfoort. De rubriek wordt vervolgens op de sociale mediakanalen geplaatst, zoals Facebook en Instagram.

Dit keer is er zelfs een special edition: hun eerste echte onderbroekmodel ging op de foto. Emil Dirks mocht deze primeur meemaken. Als Emil in de nagebootste huiskamer zit, gaat het vanaf de start al goed; hij neemt verschillende poses aan en doet wat er van hem gevraagd wordt. Het ziet ernaar uit dat hij er plezier in heeft.

Fotograaf Simone Frank is druk bezig om Emil van zijn beste kant te laten zien. Simone vertelt dat ze voor de rubriek iedere week kennis maakt met een ander model. “We proberen ongeveer twee keer per week een foto te posten. Zo’n foto maken duurt niet lang; soms zijn we al na tien minuten klaar, maar het duurt even voordat we de juiste locatie hebben gevonden. Voor de rubriek blijven we altijd in Amersfoort.”

De fotograaf wil ook wat afwisseling in de foto’s hebben. De ene keer poseert Emil in een kimono, de ander keer zit hij met zijn voeten in de fontein.

Het allerleukste aan de rubriek vindt Anne dat het geen professionele modellen zijn, maar gewoon alledaagse mensen. “Lang, klein, dik of dun; het maakt allemaal niet uit hoe je eruitziet. Niemand die hieraan meedoet is model. Ik merk dat er zoveel verschillende mensen bij mij binnenkomen. Van jong tot oud, iedereen is zo anders. Ik vind het tof om onbekende mensen, die juist geen groot bereik hebben op sociale media, in het zonnetje te zetten.”

Anne benadrukt dat de rubriek een succes voor de winkel is. “Er komen zoveel mensen in de winkel die vertellen hoe bijzonder ze de hashtag vinden. Het kost extra tijd, maar dan is zoiets ook erg fijn om te horen.”

Terwijl de fotoshoot nog in volle gang is, vertelt Alex, de vriend van Anne, hoe ze op het onderbroekmodel Emil zijn gekomen. “Op Facebook hadden we een oproep geplaatst met de vraag of er mensen voor de rubriek in een onderbroek op de foto wilden staan. Met als resultaat dat we ongeveer duizend reacties kregen. Echt bizar. Uiteindelijk hebben we Emil als model gekozen, omdat hij vaak door verschillende mensen getagd was als de perfecte kandidaat.”

Als de fotoshoot erop zit, vertelt Emil dat hij het aan het begin toch een beetje spannend vond om zomaar in zijn onderbroek midden op het plein te gaan staan, maar na enkele seconden was hij er al niet meer mee bezig. “Na een tijdje kijkt toch niemand meer naar je en ga je gewoon aan de gang. Het was wel echt een hele leuke ervaring.”