Het is deze week de Europese Duurzame Ontwikkelingsweek. Een week waarin een duurzame levensstijl, omgeving en bedrijfsvoering centraal staat. Royal HaskoningDHV is het oudste ingenieursbedrijf van Nederland waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Amersfoort. Maar gaat dit oude bedrijf wel een beetje met de tijd mee door duurzame bedrijfsvoering toe te passen? Flip Dötsch (42) is directeur communicatie bij het bedrijf en groot voorstander van een actieve rol voor het bedrijfsleven in het verbeteren van de maatschappij.

In hoeverre passen jullie duurzame bedrijfsvoering toe binnen het bedrijf Royal HaskoningDHV?

“Duurzaamheid zit in ons DNA. Als bedrijf zien wij het als onze rol om waarde toe te voegen aan de mens, aan het milieu en aan de economie. Dit doen wij vanuit onze operatie (onze kantoren), vanuit onze lease-auto’s, vanuit duurzame energie inkopen en ook door de kennis en expertise die we hebben te delen met onze klanten en samen zo het bedrijfsleven en de maatschappij duurzamer te maken. ”

Jullie leveren diensten op het gebied van luchtvaart, gebouwen, energie en ga zo maar door. Al deze gebieden zijn redelijk slecht voor de natuur, hoe proberen jullie hier zo groen mogelijk mee om te gaan?

“Onze rol is om bedrijven en overheden helpen te verduurzamen terwijl ze ook economisch kunnen groeien. Voor deze rol worden wij dan ook vaak gevraagd. We helpen mee met bijvoorbeeld de inrichting van infrastructuur in een stad, gebiedsontwikkeling van een nieuwe wijk of industriegebied, gemeenten helpen met de transitie naar duurzaam energiegebruik, etc., . Steden zijn voor 75% verantwoordelijk voor de co2 impact. We proberen de infrastructuur, de mobiliteit van de medewerkers en het ov zo goed mogelijk te laten vergroenen. Door onze expertise in te zetten maken wij de wereld waarin we leven ook op het het gebied van logistiek, transport, en gebouwen een stuk duurzamer. Daarin zien wij onze toegevoegde waarde als bedrijf.”

Waarom zit jullie hoofdkantoor gevestigd in Amersfoort?

“Het is een prachtige plek. Het hoofdkantoor is super licht en groot, dat was het van oudsher al. Het is super  centraal gelegen in het midden van Nederland en beschikt over een goede bereikbaarheid.”

Wat heeft de architectuur te maken met de duurzame bedrijfsvoering van jullie bedrijf?

“Eigenlijk wel alles. Een werkplek is een plek waar je plus min 8 uur op een dag bezig bent. Er wordt onwijs veel van je gevraagd, voornamelijk intelligentie. Er wordt verwacht dat je goed, geconcentreerd en creatief aan de slag gaat. Daar is een fijne werkplek cruciaal in. Dit is alleen te realiseren met een goede werkomgeving en dat is terug te vinden in de architectuur van ons gebouw. Het is een grote open ruimte met veel daglicht waarin je makkelijk mensen kan vinden en goed kan bewegen. Dit gebouw is zo ontworpen dat de energie die de natuur ons aangeeft (via zon en daglicht) optimaal wordt gebruikt.”

Krijgen de werknemers een leaseauto en zo ja is deze elektrisch?

“Ja, medewerkers die veel moeten reizen, zeker. Wij zijn een van de eerste in Nederland en dus ook in Amersfoort die volledig naar de 100% wilt gaan wat betreft elektrische auto’s. Onze ambitie is om dit doel voor het  einde van 2021 te realiseren. We zitten nu op 40% met in totaal 600 auto’s en die 100% gaan we zeker halen. Ik denk dat dit een mooie zet is vanuit ons bedrijf om dit als een van de eerste te kunnen realiseren. We worden dan ook regelmatig benaderd door andere bedrijven die ons vragen hoe wij dit realiseren. Er wordt dan bijvoorbeeld gevraagd of we geen moeite hebben met de eventuele weerstand van de medewerkers, aangezien elektrische auto’s meestal een stuk kleiner zijn grote diesel station cars. Maar dit gaat steeds beter en daarmee geven wij blijk van hoe we duurzaamheid verweven hebben in ons bedrijf. Je kan ook zeggen we doen het niet en gaan allemaal lekker diesel rijden maar dat is tegen ons geloof en rol binnen de samenleving in.”

Zijn jullie daarmee een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven?

“Ja, zo zou je dat zeker kunnen zien. Medewerkers kunnen kiezen uit volledig elektrische auto’s van onder meer  BMW, Hyundai en Volkswagen en we zorgen dat op al onze kantoren voldoende elektrische palen zijn om ze op te laden. We worden dan ook regelmatig benaderd door andere bedrijven om te helpen en mee te denken over het verduurzamen van de mobiliteit van de medewerkers. Dit doen we voornamelijk door het openbaar vervoer of de fiets te stimuleren. Pak je dan toch de auto, doe het dan wel duurzaam en elektrisch.”

Kunnen jullie je nog verbeteren op het gebied van duurzaamheid?

“We kunnen onszelf altijd verbeteren, ook op het gebied van duurzaamheid. Dat is tevens ook het mooie van onze organisatie, wij zijn en blijven een lerende organisatie. We zijn kennis intensief en produceren hier niets en zijn vooral bezig met ons hoofd. Qua ambitie kunnen we nog steeds verder.  We hebben nu bijvoorbeeld een duurzaamheid ambitie om onze gebouwen met 40% CO2 te reduceren, onze mobiliteit met 40% en het vliegverkeer met 10%. Op al die stukken liggen reductie targets en daar gaan we heel hard voor werken. Uiteindelijk willen wij natuurlijk zo dicht als mogelijk naar 0 uitstoot. Dat gaat stap voor stap. Zonder ambities kom je nergens.”

Jullie doen aan MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), loop je als bedrijf achter wanneer je dit niet toepast?

“Helemaal eens. Wanneer je als bedrijf niet serieus omgaat met de omgeving waarin je leeft en waar je ook geld in verdient, en alleen maar richt op je eigen korte termijn belang, dan heb je op lange termijn geen bestaansrecht. Je kan als bedrijf niet goed functioneren in een maatschappij die je niet support en visa versa. .”

Jullie hebben ook vestigingen in het buitenland, wel in 30 landen. Hoe passen jullie je duurzame bedrijfsvoering toe in het buitenland, waar arbeid ect goedkoper is dan hier?

“We zijn een bedrijf met Nederlandse roots. We hebben 6000 medewerkers waarvan zo om en na bij 50% werkzaam is in Nederland. Er werken ook collega’s van ons in landen zoals Zuid-Afrika, China, Indonesië, Vietnam en Engeland. We kiezen hier niet voor omdat arbeid of productie daar goedkoper is. Iedereen verdient een goed salaris met goede arbeidsvoorwaarden waardoor ze hun kennis nog beter kunnen ontwikkelen. Ons duurzame beleid en hele strategie op gebied van onze operatie en het gebied geldt overal. Dat is in Jakarta niet anders in Johannesburg, en in Johannesburg niet ander dan in Amersfoort. We staan dus in die zin allemaal voor dezelfde opdracht dat is onze missie waarmaken.”