‘Even snel één YouTube filmpje kijken’, denk ik vaak, maar uren later ben ik nog steeds aan het kijken naar filmpjes die vaak niet al te veel inhoud hebben. Afgelopen week was het weer eens zo ver, alleen dit keer stuitte ik op de weekvideo van burgemeester Bolsius. ‘Maakt de burgemeester van Amersfoort vlogs?’ was de vraag die meteen in me naar boven kwam.

Toen ik mijn vader vertelde dat de burgemeester weekvideo’s maakte, riep hij: “Van Kooten en de Bie!” Dat het een cabaret duo van voor mijn tijd was, wist ik wel, maar dat zij ook video’s maakte als burgemeester en wethouder van het denkbeeldige Juinen, was voor mij nog onbekend. Mateloos heb ik gelachen om humoristische filmpjes van hun ‘Rondje(s) Juinen’, waar ze bijvoorbeeld een huis binnen vallen om vervolgens met vijf man één hennepplantje kort en klein te stampen.

Dat is gelijk ook het verschil tussen de video’s van Bolsius en die van het duo. Van Kooten en de Bie proberen te amuseren door humor, waar Bolsius probeert te amuseren door grotendeels achtergrondinformatie. Hij benoemd vaak de hoogtepunten die plaats hebben gevonden afgelopen week en evenementen die voor de deur staan.

De eerste weekvideo van Bolsius is geüpload op 5 januari 2011. Twee dingen vind ik hier opmerkelijk aan. Ten eerste dat ik er pas deze week achter kwam dat hij weekvideo’s maakt en ten tweede dat hij na ruim zes jaar uploaden gemiddeld 200 views per video heeft. Begrijp me niet verkeerd ik vind het hartstikke leuk dat Bolsius via video’s dichter bij de bewoners probeert te komen, maar ik denk dat je toch wel kan stellen dat zijn video’s nog niet met open armen worden ontvangen.

Op welke doelgroep probeert Bolsius zich te focussen, vraag ik me af, want zijn video’s plaatst hij op YouTube, een platform wat vooral door jongeren gebruikt wordt. In de leeftijdscategorie 15- tot 19-jarige maakt dagelijks 45 procent gebruik van dit platform, waar dit percentage in alle andere categorieën tussen de 18 en 2 ligt, dit maakte Newcom Research & Consultancy B.V. bekend begin 2017. Gezien het platform zou je dus denken dat hij het voor de jonge Amersfoorters maakt, maar gezien zijn content lijkt me dit niet logisch.

Het punt wat ik probeer te maken, is dat de weekvideo’s van Bolsius te eentonig zijn om de aandacht van jonge kijkers vast te houden. Terwijl de oudere misschien wel geïnteresseerde, generatie amper gebruik maakt van het platform wat hij gebruikt.

Voor nu ben ik dus nog niet van plan de weekvideo’s van Bolsius op de voet te gaan volgen, maar als er wat veranderingen worden doorgevoerd, en zijn video’s meer weg krijgen van de ‘Rondje(s) Juinen’ oftewel ‘Rondje(s) Amersfoort’, weet ik zeker dat ik wat vaker zijn filmpjes aan ga klikken.

Eindredactie: Mandy Bek