Amersfoort kent voldoende vestigingen van grote ketens, maar veel interessanter zijn natuurlijk de kleine onafhankelijke winkeltjes. In onze rubriek 'Speciale Speciaalzaken' zetten we deze kleine winkels en ondernemers in het zonnetje. In deze aflevering: Bierwinkel Hop, gelegen aan Achter Het Oude Stadhuis.

Het loopt nog niet echt storm, maar eigenaar Jauk Hellevoort verwacht vandaag nog wel een paar vaste klanten in zijn winkel. Naar zijn zeggen vormen de terugkerende gezichten de grootste categorie klanten, dus daar speelt hij graag op in. “Er is iemand die een specifiek biertje graag drinkt, maar hij vindt de supermarkt te ver lopen. Dan koop ik dat voor hem in en betaalt hij bij mij misschien wat meer, maar ach, ik kom hem dan wel tegemoet”. Verder noemt hij mensen op zoek naar cadeautjes en toeristen als klantengroeperingen. Die laatste is een relatief nieuwe categorie. “Sinds de verhuizing van twee jaar geleden zitten we een stuk meer in de route die toeristen in Amersfoort vaak afleggen. Dat draagt zeker bij aan spontane verkoop”.

Een mogelijk cadeautje dat de klanten mee kunnen nemen, is natuurlijk een authentiek Amersfoorts biertje. Jauk zegt goed contact te hebben met de verschillende lokale brouwers en dat is in de schappen terug te zien. Over de toename van kleine brouwerijen is hij echter niet enthousiast. “Het aantal brouwerijen in Nederland is enorm gestegen. We zitten nu op vijfhonderdvijftig ongeveer. Vijf jaar geleden waren dat er nog geen tweehonderd. De kwaliteit daarentegen is toch echt wel slechter geworden”.

Om het kaf van het koren te kunnen scheiden vertrouwt hij deels op research, deels op Fingerspitzengefühl. “Iedere brouwer zegt dat zijn IPA de beste IPA ooit gebrouwen is, maar via social media kom je er vrij snel achter of iets werkelijk een goed biertje is of niet”. De selectie wordt in ieder geval allang niet meer bepaald door smaak. “Sinds deze week hebben we 40 nieuwe bieren in huis, dus zelfs als we dit met z’n drieën proeven is het alsnog niet bij te houden.”

Het aanbod van supermarkten speelt ook een rol in het aanbod van Hop. “Vooral op landelijk gebied zie je dat bijvoorbeeld Albert Heijn een stevig speciaal bierenassortiment opbouwt. Wij voegen geregeld bieren aan ons assortiment toe die bij de supermarkt niet te krijgen zijn. Zo springen wij een beetje in dat gat”. Verder wil Jauk vooral “de snoepjes er tussenuit zoeken”. Zo staan er blikken die speciaal uit bijvoorbeeld IJsland of de Verenigde Staten overgevlogen worden, waarmee de zaak zowel lokaal maar ook op mondiaal niveau een uniek aanbod heeft.

Wie oog heeft voor detail ziet niet alleen de enorme verzameling bieren, maar ook de platenspeler achter de kassa. Rechtstreeks vanaf vinyl biedt de folkrock van Mumford & Sons de soundtrack voor deze ochtend. “We werken vaak samen met de Velvet verderop. Zo hadden we laatst ‘Dranken en Klanken’, een proeverijtje waar bieren aan bepaalde muziek gekoppeld wordt.” Dergelijke evenementen zijn naast een leuke ervaring ook praktisch: “Het is toch ook een manier om vaste klanten van Velvet naar HOP te trekken en andersom”.

De muziek is voor Jauk een belangrijk aspect bij het selecteren van zijn favoriete biertje: “Bier is emotie. In wat voor stemming ben je? Hoe warm is het buiten? Wat heb je gegeten? Welke film kijk je? Welke plaatjes draai je?” Ook bij klanten merkt hij dat het niet alleen gaat om smaak, maar ook om ervaring. “Mensen raken eraan gewend dat goed bier wat mag kosten en men vindt het leuk om nieuwe dingen te proberen en te ontdekken.” De toenemende populariteit van specialbieren ziet de winkelier terug in zijn zaken. “Er wordt geroepen dat het een hype is, maar zes jaar geleden was het ook al een hype. Het is nog maar de vraag of die populariteit af zal nemen, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren.”